راه و رسم طلبگي
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • عنوان :  
  • به كجا و چگونه  
  • نویسنده :  
  • محمد عالم‌زاده نوري  
  •  فهرست کتاب
  • 4 - تجربه

    تجربة مستقیم فواید یک شی‏ء صورت بسیار پایدار و مؤثری در ذهن ما ایجاد می‏کند و تذکری بسیار قوی به شمار می‏رود. مثلاً وقتی غذای لذیذی می‏خوریم به علم حضوری، خوبی آن غذا را تجربه می‏کنیم. آگاهی و تصویری که پس از آن در ذهن ما ایجاد می‏شود، بسیار برجسته‏تر از وقتی است که  «توصیف» بوی مطبوع یا طعم گوارای غذایی را می‏شنویم. در این صورت هم آگاهی از خوبی غذا و لذت آن ما را علاقه‏مند می‏کند اما اثری که تجربة شخصی دارد به‏مراتب بالاتر است. پس از پیدایش این آگاهی متبلور و برجسته، میل فراوانی نسبت به آن در جان ما پدید می‏آید و ارادة ما در جهت تحصیل آن متمرکز و فعال می‏شود. امام خمینی  «ره» در این باره فرموده‏اند:

     «بدان که نفس در هر حظی که از این عالم می‏برد، در قلب اثری از آن واقع می‏شود که آن تأثر از ملک و طبیعت است و سبب تعلق آن است به دنیا. و التذاذات هر چه بیشتر باشد، قلب از آن تأثر بیشتر پیدا می‏کند، و تعلق و حبّش بیشتر می‏گردد. تا آن که تمام توجه قلب به دنیا و زخارف آن گردد. و این منشأ مفاسد بسیاری است. تمام خطاهای انسان و گرفتاری به معاصی و سیئات برای همین محبت و علاقه است.  «[12]

    و در جای دیگر آورده‏اند:  «جرأت بر معاصی کم کم انسان را بی‏عزم می‏کند و این جوهر شریف را از انسان می‏رباید. استاد معظم ما - دام ظله - می‏فرمودند: بیش از هر چیز، گوش کردن به تغنیات سلب اراده و عزم از انسان می‏کند. پس ای برادر، از معاصی احتراز کن و عزم هجرت به سوی حق تعالی نما.  «[13]

    این که گفته می‏شود کام‏جویی بیش از حد از لذات دنیوی -همچون پرخوری و پرخوابی- ارادة انسان را ضعیف می‏کند به این معناست که بر اثر تجربة این لذات میل و گرایش شدیدی نسبت به این امور در وجود انسان پدید می‏آید و ارادة او منحصراً خرح آن‏ها می‏شود و از پرداختن به کمالات دیگر محروم می‏ماند. تمتع فراوان از لذایذ دنیا مانند استفادة از آب دریا، نه تنها انسان را قانع و سیراب نمی‏کند، حرص و تشنگی و طلب او را بیشتر می‏نماید. [14]

    به همین ملاک اگر آدمی لذات عالی را تجربه کند، آگاهی و میل واراده‏اش در جهت کمالات عالی تقویت می‏شود، مثلاً کسی که لذت کسب علم یا مناجات با خدا را شخصاً تجربه کرده‏است تا هنگامی که این آگاهی تحت تأثیر آگاهی‏های پست دیگر کم‏رنگ نشده، شوق و انگیزة زیادی برای انجام مجدد این اعمال دارد. کسی که در مجلس دعا یا توسل حال خوشی را تجربه کرده، در نوبت بعد آمادگی بیشتری برای حضور در آن جلسه دارد. [15]

     

    • تعداد رکورد ها : 208
    کتاب به کجا و چگونه
     
    الی این و کیف (ترجمه عربی کتاب به کجا و چگونه)
     
    مقصد رشد اخلاقی
     
    چکیده کتاب به کجا و چگونه