راه و رسم طلبگي
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • عنوان :  
  • به كجا و چگونه  
  • نویسنده :  
  • محمد عالم‌زاده نوري  
  •  فهرست کتاب
  • تو می‏توانی

    این درست است که انواع محدودیت‏ها وناکامی‏ها ما را احاطه کرده واجازة فعّالیت‏هایی از ما سلب شده است، اما نمی‏توان انکار کرد که در بدترین شرایط و با وجود بالاترین حجم محدودیت، انسان از اختیار و توان تهی نمی‏شود و همیشه توان و اختیاری - هر چند اندک - و اجازه فعالیت‏هایی - هر چند کوچک - برای انسان باقی می‏ماند همین توان اندک محدودة مسؤولیت ما را مشخص می‏کند. همیشه و در همه جا: ما می‏توانیم، و به همان اندازه که می‏توانیم وظیفه‏مندیم. پس هیچ وقت بدون تکلیف نمی‏مانیم.

    مهم‏ترین وجه امتیاز انسان از حیوان همین اختیار و آزادی اوست. انسان در بدترین شرایط  «می‏تواند» بهترین باشد و در بهترین شرایط  «می‏تواند» بدترین گردد. کمبود امکانات و بدی شرایط، بهانة پذیرفته شده‏ای برای فرار از مسؤولیت نیست.

    اگر از ما سؤال کنند  «کافر نمونه و ضرب المثل کفر چه کسی است؟ » به احتمال قوی یکی از سردمداران کفر، مثل ابوسفیان را معرفی می‏کنیم. ولی قرآن کریم همسر نوح و همسر لوط را نمونة اعلای کفر می‏شناسد. زیرا آن‏ها تحت نظر دو پیامبر خدا و دو بندة صالح او بودند و بالاترین دارایی برای رشد معنوی را در اختیار داشتند، امّا کمترین بهره را نبردند. یعنی با اختیار خود همة این امکانات را ضایع کردند. در مقابل، آسیه همسر فرعون را مؤمنِ ایده آلِ نمونه و ضرب المثل ایمان معرفی می‏کند. زیرا او در بدترین شرایطِ رشد معنوی و در فقر شدیدِ امکانات، ارتباط خود را با خدا حفظ می‏کند و بیشترین بهرة انسانی را برای خود فراهم می‏آورد.

    ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ کفَروا امرَأَةَ نوحٍ وَ امرَأَةَ لوطٍ، کانَتا تَحتَ عَبدَینِ مِن عِبادِنا صالِحَینِ، فَخانَتاهُما، فَلَم یغنِیا عَنهُما مِنَ اللَّهِ شَیئاً وَ قیلَ ادخُلا النّارَ مَعَ الدّاخِلینَ × وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنوا امرَأَةَ فِرعَونَ، إِذ قالَت رَبِّ ابنِ لی عِندَک بَیتاً فِی الجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِن فِرعَونَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ القَومِ الظّالِمینَ[54]

    قرآن کریم در وصف فرعون می‏گوید:

    فَاستَخَفَّ قَومَهُ فَأَطاعُوهُ[55]

    او قومش را ذلیل و زبون داشت و تحقیر کرد، تا همه، مطیع او شدند.

    پس از بیان این جمله، بجای این‏که قرآن به عتاب و ملامت فرعون بپردازد، قوم او را محکوم می‏کند:

    إِنَّهُم کانوا قَوماً فاسِقین.

    آن‏ها مردمی فاسق و نابکار بودند.

    یعنی در شرایط سختی که فرعون برای مردم پدید آورده بود، قدرت و اختیار مردم و مسؤولیت آن‏ها ساقط نگشت. پس هیچ‏کس نباید برای شانه خالی‏کردن از بار تکلیف، شرایط اجتماعی را بهانه کند. زیرا در تراکم انبوه مشکلات و محدودیت‏ها، باز هم  «می‏توان». و به قدر همان توان  «می‏باید»

    توجه دائم به نیمة پر لیوان  (توانایی‏ها) و اعتقاد راسخ به  «امکان حرکت»، ایمان و امید را در دل ما زنده می‏کند و حرکت می‏آفریند. این اعتقاد راسخ، اگر با آلودگی به شبهات، و توجه به کمبودها و محدودیت‏ها و تکرار آیة یأس، آسیب ببیند و ایمان و امید، به شک و تردید بدل شود، حرکت متوقف می‏گردد. باید بدانیم که ما، تا در این دنیا هستیم دست به گریبان کاستی‏ها و محدودیت‏ها خواهیم بود و هیچ وقت نمی‏توانیم همة امکانات مطلوب خود را فراهم آوریم. باید باور کنیم که در این عالم به شرایط ایده‏آل و صد درصد رضایت‏بخش، دست نخواهیم یافت و همة آرزوهای ما برآورده نخواهد شد. همیشه آرمان‏های ما با واقعیت موجود فرسنگ‏ها فاصله دارد. زیرا طبعِ بی‏نهایت طلبِ انسان، به حدِّ مشخصی قانع نیست و به محدود، رضایت نمی‏دهد.

    بنابراین اگر توقّع داشته باشیم تمام شرایط و امکانات آماده گردد تا حرکت کنیم، هیچ وقت از جای خود تکان نمی‏خوریم. باید از امکانات موجود بهره گرفت و در حیطة اختیار، مسؤولیت خود را انجام داد. تأمین شرایط ایده‏آل و امکانات کامل، آرزویی دست نایافتنی است که نباید تا تحقق آن منتظر نشست و عمل را به تأخیر انداخت. باید همیشه این گونه فکرد کرد که:  «من می‏توانم و مسؤولیت دارم»

     

    • تعداد رکورد ها : 208
    کتاب به کجا و چگونه
     
    الی این و کیف (ترجمه عربی کتاب به کجا و چگونه)
     
    مقصد رشد اخلاقی
     
    چکیده کتاب به کجا و چگونه