راه و رسم طلبگي
ArticleID PicAddress Subject Date
{ArticleID}
{Header}
{Subject}

{Comment}

 {StringDate}
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • عنوان :  
  • به كجا و چگونه  
  • نویسنده :  
  • محمد عالم‌زاده نوري  
  •  فهرست کتاب
  • 4) عمل کنی، می‏یابی.

     «عمل به آن‏چه می‏دانیم»، یک تأثیر بسیار مهم و شگفت‏انگیز به دنبال دارد و آن  «روشن شدن مجهولات و مشتبهات» ما است.

    همانگونه که مطالعه، مباحثه و حضور در مجلس درس، از راههای تحصیل علم محسوب می‏شوند. یکی از راههای کسب و افزایش علم  «عمل به معلومات» است. در آیات و روایات، به صراحت و با زبانهای مختلف، بر این واقعیت تأکید شده که: عمل، نور دانشی جدید فرا راه انسان می‏تاباند و مسیر حرکت او را روشن می‏کند.

    در قرآن کریم آمده است:

     «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنوا، إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یجعَل لَکم فُرقاناً «[19]

    ای مؤمنان اگر تقوای الهی پیشه کنید، خداوند برای شما فرقان -قدرت تشخیص حق از باطل و درست از نادرست - قرار می‏دهد.

     «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِینَّهُم سُبُلَنا «[20]

    کسانی که در راه ما مجاهدت و کوشش نمایند، محقّقاً به راه‏هایمان هدایتشان می‏کنیم.

     «اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُکمُ اللَّهُ «[21]

    از خدا بترسید  (و نا فرمانی حکم او نکنید) خداوند شما را می‏آموزاند.

     «وَ إِن تُطیعوهُ تَهتَدوا «[22]

    اگر خدا را اطاعت کنید، هدایت خواهید یافت. [23]

    روایات نورانی پیشوایان معصوم نیز، این حقیقت درخشان را چنین بیان داشته است:

    امام صادق  (ع) : »العِلمُ مَقرونٌ إِلَی العَمَلِ، فَمَن عَلِمَ عَمِلَ، وَ مَن عَمِلَ‏عَلِمَ.  «[24]

    علم و عمل به هم بسته شده‏اند، هر که بداند عمل کند و هر که عمل کند بداند.

    رسول اللَّه  (ص) : »مَن عَمِلَ بِما یعلَمُ وَرَّثَهُ  (عَلَّمَه) اللَّهُ عِلمَ ما لَم یعلَم.  «[25]

    هر کس به آن‏چه می‏داند عمل کند، خداوند آن‏چه را ندانسته به او می‏آموزد.

    امام صادق  (ع) : »مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ کفِی ما لَم یعلَمُ.  «[26]

    هر کس به آن‏چه می‏داند عمل کند، از آن‏چه نمی‏داند کفایت شود.

    رسول اللَّه  (ص) : »ما أَخلَصَ عَبدٌ للَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَربَعینَ صَباحاً إِلاّ جَرَت ینابیعُ الحِکمَةِ مِن قَلبِهِ عَلی لِسانِهِ.  «[27]

    هیچ بنده‏ای برای خدا چهل روز خالص نگردد مگر آن که چشمه‏های حکمت از قلبش بر زبانش جاری شود.

    عارف ربانی حضرت آیةاللَّه بهجت در دستور العمل‏های خود به طالبان حقیقت بر این قانون الهی بسیار تأکید ورزیده‏اند:  «آیا می‏دانید که هر که عمل کرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم می‏فرماید؟ [32]

    برای درک بهتر این واقعیتِ شگرف، راننده‏ای را در نظر بگیریم که قصد دارد در تاریکی شب به مسافرت رود. لامپ‏های اتومبیل تنها مسافت بیست متری پیش روی او را روشن نموده و راننده فراتر از این مسافت، دید ندارد. اگر این شخص به بهانة اینکه تمام مسیر جاده در معرض دید او نیست از حرکت باز ایستد، آیا در نظر خردمندان محکوم نمی‏گردد؟

    روش عاقلانه این است که با استفاده از همین روشنایی حرکت کند و پیش رود. اگر این مسیر روشن را طی کند، بیست مترِ بعدی برای او معلوم می‏شود. از اوّل نمی‏توان انتظار داشت که کل مسیر، روشن و تابناک باشد. و حرکت را نمی‏توان متوقف بر چنین انتظاری نمود. حرکت را باید با مقدار مسلّم آغاز کرد.

    کسی که آدرس منطقه‏ای دور دست را سؤال می‏کند، نباید توقّع داشته‏باشد که تا پایان راه را جزء به جزء برای او ترسیم کنند. جادة اوّلیه را نشانش می‏دهند و به او می‏گویند:  «پیش رو، به دو راهی که رسیدی آنجا سؤال کن، یا تابلوهای نصب شده بر سر دو راهی، مسیر حرکت آینده تو را روشن می‏کند. ». در هر صورت، این مرحلة نخست را باید طی کنی تامرحلة دوم را بیابی، ومرحلة دوم را باید طی کنی تا توان درک مرحلة بعد را داشته باشی.

    بله، اگر از ابتدا برای تو معلوم نیست که این جاده تو را به هدف میرساند یا نه؟ نباید در آن پا بگذاری. ولی اگر قطع داری که از همین جاده، باید رفت، و نمی‏دانی پس از رسیدن به دو راهی چه باید کرد ، این مقدارِ معلوم را طی کن، به دوراهی که رسیدی برای تو معلوم خواهد شد.

    مجهولات ما هر چند فراوان و چشمگیر، به منزلة نیمة خالی لیوان است، نباید تمام توجه ما را به خود جلب نماید. بخشی از این لیوان پر است باید از آن بهره جست. این، کلید زرّینِ نجات از سرگردانی و تحیر است، تزلزل و تردید، توقف ایجاد می‏کند. در مقابل، ایمان، حرکت و نشاط می‏آفریند. با دانستن این حقیقت تابناک، توجّه به دارایی علمی و یقین موجود خود می‏کنیم. و با نهایت ایمان و اطمینان پیش می‏رویم نه اینکه با تمرکز در کانون مجهولات و مشتبهات به تحیر و توقّف مبتلا شویم. انسان  (با استفاده از موجودی علمی خود) می‏تواند در صعود به قلة کمال یک لحظه هم متوقّف نشود، بشرط اینکه از این دارایی علمی استفاده کند.

    علمِ1 ¬ عملِ1 ¬ علمِ2¬ عملِ 2 ¬ علمِ3 ¬ عملِ3 ¬. . .

     

    • تعداد رکورد ها : 208
    کتاب به کجا و چگونه
     
    الی این و کیف (ترجمه عربی کتاب به کجا و چگونه)
     
    مقصد رشد اخلاقی
     
    چکیده کتاب به کجا و چگونه